15 Haziran 2016 Çarşamba

Hamd Rahman ve Rahim olan Allah'a
Salat ve selamlar canlar canı, rol modelimiz Efendimize olsun
O’nun lutf ettiği ömür sayesinde Ramazan ayının 10. gün orucuna niyetlendik.
Yüce Rabbim salih amellerle süslenmiş bir gün geçirmemizi ve sevdiklerimizle iftar sofrasına oturmamızı nasip etsin.
Bugün sizlerle Yüce Rabbimizin Kuran-ı Kerim’de tam on üç kere El Aziz ismi ile beraber kullandığı,"Er Rahim" esma-ul hüsnasından bahsedeceğim
Yüce Rabbimizin bizlere kendini tanıtırken önceleyerek kullandığı iki isimden biridir Rahim. Kuran’la ilk defa tanışan ve Fatiha suresinin ilk ayetini okuyunca kendi kendine “ Kendisine hamd etmem istenen alemlerin Rabbi nasıl bir şey ki?” diye soran kuluna kendini “ Özünde merhametli ( Rahman) işinde merhametli ( Rahim) “ olarak tanıtır yüce Rabbimiz. Alemlerin yani bütün yaratılmışların Rabbi ile ilk defa tanışan biri için ne kadar kucaklayıcı , ne kadar huzur verici bir tanım. Hem zatı merhametli hem de kula yansıyan bütün eylemlerinde merhametli olan bir Yaratıcının kulu olmak ne güzel.
Yüce Rabbimizin az değil tam onüç ayette Aziz ve Rahim isimlerini bir arada kullanması ve hepsinin Aziz'un Rahimun şeklinde yani önce Aziz esması ardından Rahim esmasının gelmesi bizlere “ Su gibi Aziz” olma yolculuğumuzda merhamet sahibi olmanın ne kadar olmazsa olmaz olduğunu gösteriyor.

Yüce Rabbimizin iki ismini bir arada kullandığı ayeti kerimelerden biri Şuara suresinin 9. Ayeti. Aynı surenin 7 ve 8. Ayetlerinde “Yeryüzüne bakmazlar mı, orada her türden nice güzel ve yararlı bitkiler bitirdik. Şüphesiz bunlarda (Allah’ın varlığına) bir delil vardır, ama onların çoğu inanmamaktadırlar” buyurarak bizleri yeryüzü ayetlerini doğru okumaya , onlar arasında ki ahengi görmeye davet eder ve ardından. Bu muhteşem yaratılışın ancak Aziz olan Allah tarafından ve O’nun merhametinin göstergesi olarak gerçekleştirildiğini anlamamızı hedefleyen “Şüphesiz senin Rabbin, elbette Aziz ve Rahim”dir ayeti gelir.
İki ismin bir arada kullanıldığı bir diğer ayet olan Şuara 68 ise Hz. Musa ve ona inanan bir avuç mümine zarar vermek için peşlerinden giden Firavun ve ordusunun suda nasıl boğulduğunu anlatan ayetlerin ardından gelerek bize Rabbimizin inananlara karşı nasıl merhametli olduğunu gösterir.
Yasin suresinin 5. Ayetinde ise Rabbimizin kendini hem Aziz hem de Rahim olarak tanımlamasının bir diğer gerekçesi ile tanışıyoruz. O Aziz ve Rahimdir çünkü ataları uyarılmamış, bu yüzden de gaflet içinde olan bir kavmin uyarılması için Kuran’ı indirmiştir.
Ayşen Gürcan hocamın yaptığı Esma-ül Hüsna çalışması esnasında fark ettiği ve makalesinde paylaştığı bir konu beni çok etkilemişti. Ayşen hoca bu çalışmasını özetlediği "ŞAHSİYET SAHİBİ OLMADA ESMA’NIN YOL GÖSTERİCİLİĞİ" başlıklı makalesinde Aziz ismi ile bir arada kullanılan Alim ve Rahim İsimlerinin hiçbir ayette bir araya gelmediğini belirttikten sonra şöyle devam eder “ Aziz ismiyle bağlantılı olup, ancak Alim ismiyle doğrudan hiçbir bağlantısı olmayan Rahim ismi bize Aziz olmanın karşı boyutunu da vermektedir. Sanki beynin sol yarım küresi (ilmi, detayı ve rasyonelliği tanımlaması gibi) Alim ismi ise, sağ yarım küresi olan kısım ise RAHİM isminde yer almıştır. Aziz ile birlikte Rahim ismi bize birçok anlam vermektedir. O’nun üstünlüğü, kudreti Merhametiyle anlamlıdır. Gerçek kudret merhametle birleşince işte HÜSNA… En güzel, en muhteşem…“
Cidden ne kadar muhteşem değil mi?
Yüce Rabbimiz “Su gibi aziz “ olma yolculuğumuzda bize çok önemli bir uyarıda bulunuyor. Ben bu uyarıyı şöyle okuyorum. Eğer Aziz bir kul olmak istiyorsam hem ilim sahibi hem de merhametli bir kul olmak için çalışmak zorundayım. “Su gibi aziz” olabilmek için ilim yetmez. Allameyi cihan bile olsam eğer ilmim insanlara zarar veriyorsa bu ilim beni aziz değil zelil yapar Bugün savaşlarda sivil halka karşı kullanılan toplu imha silahlarının hepsi üstün akıl ve üst düzey bilgi ile üretilmiş şeylerdir. Bu bilgilerin sahipleri, ebedi hayatlarını cehennemin derinliklerinde geçirecek zalim ve zelil kişilerdir.
Bir insanın ilmi yok ama merhameti çoksa o da “ iyi insan, yardımsever insan “ olabilir ama Aziz insan olmaz . Çünkü aziz bireyin İmam-ı Gazali hazretlerinin ifade ettiği gibi başkalarının mühim mesele akıl danıştıkları, çözüm ürete bilen ve muhataplarının gözünde artı değere sahip kişi olması gerekir. Bu da ilimle olur.
Yüce Rabbim sen bizleri, içimize üflediğin ruh ile bizlere hediye ettiğin “merhamet” potansiyelini aktif hale getiren kullarından eyle.
Asrın vebası “merhametsizlik” le savaşabilecek, zalimlere dur diyebilecek bilgiler ile donanmamızı nasip et.
Senin her şeye gücün yeter.Amin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder